Winschoter Tafeltennis Club WTTC

Meest voorkomende tafeltennisblessures

Tafeltennis is een leuke sport die door relatief veel Nederlanders wordt beoefend, zowel recreatief als binnen een vereniging. Maar ook in het tafeltennis komen blessures voor, daarom schreef Fysio Douma over de meest voorkomende tafeltennisblessures, hoe je ze kunt voorkomen en mochten ze toch voorkomen kunt behandelen.

 

De drie meest voorkomende blessures

Kwetsuur aan de arm: de meeste bewegingen tijdens het tafeltennissen komen natuurlijk uit de armen en schouders, daarom is het niet vreemd dat de meeste blessures voorkomen in dit deel van het lichaam. Bij tafeltennis wordt een korte zwaaiende beweging gemaakt die niet geheel afgemaakt wordt, hierdoor is er extra belasting op de spieren waardoor kleine scheurtjes kunnen ontstaan.

Knieletsel: ook letsel aan de knie komt veel voor, voornamelijk schade aan de mediale meniscus en de kruisbanden komen veel voor. Deze blessures komen voornamelijk voor wanneer men een plotse beweging maakt en hierdoor in een kort moment te veel kracht uitoefent op de knieën. 

Letsel in het onderbeen: Een veel voorkomende acute blessure is het verstuiken van de enkel. Door zijdelingse bewegingen kunnen de banden in zowel de knieën als enkels geforceerd bewogen worden waardoor het risico op een verstuiking groter is. 

Blessures voorkomen

Het oplopen van een blessure kan iedereen overkomen. Zelfs als er jaren voor getraind is. Toch is het mogelijk om het oplopen van een blessure tot een minimum te beperken. Hieronder worden drie verschillende manieren besproken om een blessure te voorkomen. 

Als er van te voren duidelijk is wanneer er een tafeltenniswedstrijd of tafeltennistoernooi gespeeld moet worden, is het verstandig van te voren goed te trainen. Denk hierbij niet alleen aan wedstrijdtraining maar ook aan fysieke training. Het spelen van tafeltennis vergt niet alleen veel inspanning en kracht vanuit de armen en schouders maar ook van de been- en buikspieren. Zorg ervoor dat je je eigen lichaam kent en zodoende de zwakken plekken sterker maakt door bijvoorbeeld het uitvoeren van een plank en squats. Weet je van jezelf dat je zwakke knieën hebt of dat je enkel gemakkelijk dubbelklapt? Dan is het goed om hier vanuit de training extra aandacht aan te besteden. Vraag aan je fysiotherapeut welke oefeningen je thuis kunt uitvoeren om deze spieren sterker te maken. 

 

Naast het fysiek en mentaal trainen voor het spelen van een tafeltenniswedstrijd, is het ook goed om van te voren een warming-up uit te voeren. Een warming-up zorgt er namelijk voor dat de spieren warm worden. Hierdoor is de kans op scheuringen in de spieren kleiner. Nadat de wedstrijd is afgelopen is het ook aan te raden om een cooling-down uit te voeren. Zorg ervoor dat een warming-up en de cooling-down standaard onderdelen worden rondom een tafeltenniswedstrijd zodat blessures tot een minimum worden beperkt.

 

Zoals eerder vermeld is het mogelijk dat je bijvoorbeeld zwakke knieën hebt of dat je enkel makkelijk dubbelklapt. Het is dan aan te raden om voorzorgsmaatregelen te nemen in de vorm van beschermingsmiddelen. Denk hierbij onder andere aan een enkelbrace en kniebrace.

 

Specifieke behandelingen van Tafeltennisblessures

 

Ondanks de nodige voorbereidingen is het voorkomen van een blessure niet altijd mogelijk. Als je een blessure oploopt is het verstandig om contact op te nemen met een specialist. Denk bijvoorbeeld aan een (sport)fysiotherapeut. Deze specialist zal je adviseren en ondersteunen bij het verhelpen van de blessure en het sterker maken van de zwakke plek in het lichaam. Elke blessure in het lichaam vergt een andere aanpak. Hieronder volgen voorbeelden van behandelplannen voor de typische tafeltennisblessures die eerder in dit artikel zijn beschreven.

 

Behandeling van een kwetsuur

Er zijn veel verschillende behandelingen mogelijk voor de blessures opgelopen tijdens tafeltennis. Uitgebreide uitleg over deze methoden wordt gegeven in het volledige artikel http://www.fysiodouma.nl/sportblessures/top-8-meest-voorkomende-tafeltennis-blessures